Motor sporlarında önemli bir yeri olan Formula 1 (F1), oyun dünyasına nasıl giriş yaptı? İşte bu sorunun cevabını yazımızda derledik.
Formula 1, namı diğer F1, motor sporları tarihinde önemli bir yere sahip. 1950 yılından beri düzenlenen şampiyona, tek kişilik, açık tekerlekli otomobil yarışlarının en yüksek düzeyini oluşturan, müsabakalar dizisidir. Kıyasıya rekabeti ve gösterişli araçları ile hep odak noktasında kalan F1, oyun dünyasında da önemli bir konumda yer alıyor.
Efsane isimler ile rekabet etme imkanı sağlayan oyunlar, oldukça eskiye dayanmakta. 1970′li yıllarda başlayan F1 oyunlarının gelişimini ve tarihçesini sizler için derledik.
Oyun dünyasında 50. yılını deviren F1 yapımları
Reytingi, diğer motor sporlarına göre yüksek olan Formula 1, oyun dünyasında da daha ön plana çıkıyor. Son yıllarda teknolojinin gelişmesi ile daha fazla dikkat çeken yapımlar, aslında 1970‘li yıllardan beri endüstrinin içerisinde yer alıyorlar.
Birçok efsaneyi bünyesinde barındıran F1 oyunları, ilk başlarda daha eğlence ögelerinin yüksek olduğu yapımlar olarak oyuncuların karşısına çıktı. Ancak 1980‘lerden sonra seri, tamamen yarış kategorisine yerleşti.
Bilinen en eski F1 oyunu: F-1 (1976)
Resmi olarak kayıtlara geçen ilk lisanslı Formula 1 oyunu, 1976 yılında piyasaya çıkan F-1. Japon stüdyo Namco tarafından geliştirilen yapım, atari salonlarına uygun olacak şekilde planlandı. Bulunduğu yıl bakımından PC‘ye çıkmayan F-1, sadece oyun makinelerine özel sunuldu.
Bununla birlikte bazı kaynaklara göre, 1974 yılında çıkan Speed Race ve Gran Trak 10, ilk Formula 1 oyunları olarak kabul ediliyor. Ancak lisanslama ve tam anlamıyla görsel uyuma sahip olmayan yapımlar, listeye girmeyi başaramıyor.
1980‘li yıllara kadar atari salonlarına geliştirilen Formula 1 oyunlarının tarihi, artık platform değişikliğine gidiyordu. Yarış kategorisine yerleşen yapımlar, aynı zamanda simülasyon ögelerini de arttırmaya başladı.
Chequered Flag ile PC’ye geçiş
1983 yılında piyasaya çıkan Chequered Flag ile, Formula 1 oyunları tarihi yeni bir dönemece girdi. Sinclair Research tarafından geliştirilen yapım, ZX Spectrum‘a çıktı. Chequered Flag, PC‘ye çıkan ilk yarış oyunu olarak tarihe geçmeyi başardı.
Simülasyon odaklı yapım, 1982 Formula 1 sezonundaki arabaları ve yarışçıları eksiksiz bir şekilde içermekteydi. Oyunda, Monza, Siverstone, Paul Richard, Monaco, Österreichring ve Brands Hatch pistleri yer alıyordu.
Bununla birlikte teknoloji gelişiyor ve oyunlar daha önemli yeteneklere sahip oluyordu. Üç boyutlu yapımların sayısı artarken, Formula 1‘de bu gelişmelere kayıtsız kalmayacaktı. SEGA, 1995 yılında F1 Challenge ile bu konuda bir ilki başardı. Artık daha güzel gözüken oyunlara sahip PC oyuncuları, EA tarafından geliştirilen F1 Challenge ’99-’02‘nin ardından seriye uzun bir süre veda etmek üzereydi. Zira şampiyonanın lisanslarını alan Sony, seriyi PlayStation özel yapmaya hazırlanıyordu.
Formula 1 oyunlarında PlayStation özel dönemi
Takvimler 2003 yılını gösterirken, oyun dünyasında önemli bir gelişme yaşandı. Sony, Formula 1‘in lisans haklarını satın alarak seriyi PlayStation özel yapma istiyordu. PC için çıkmayacak oyunlar, oyuncuları üzerken, şirket daha fazla konsol sattırmak için yapımları aksatmadan yeniliyordu.
Bu süre zarfında bir müddet unutulan Formula 1, teknoloji olarak gelişse de yeterli sayıda oyuncuya ulaşmayı başaramıyordu. Hal böyle olunca Sony, 2006 yılında yeni nesil konsolu PlayStation 3 için Formula One Championship Edition ile son kurşununu attı. Ortalama olarak değerlendirilen yapım, satışlarda da bekleneni veremediği için firma tarafından konsol özel olarak adlandırılan son oyun oldu.
3 yıllık bekleyiş ve Codemasters dönemi
2006 yılında son bulan Formula 1 serisi için hayranlar uzun süre beklemedeydi. Aradan geçen 2 yılın ardından, Mayıs 2008‘de, Codemasters müjdeli haberi verdi. Dirt serisinden tanıdığımız şirket, Formula 1 lisansını aldıklarını resmen duyurdu. Hemen çalışmalara başlayan Codemasters, 2009‘da Wii ve PSP için ilk oyununu geliştirdi. F1 2009 adıyla başlayacak seri, altın çağlarından birini yaşayacaktı.
Her sene oyuna yenilikler getiren stüdyo, hem çok oyunculu mod severleri hem bireysel oyuncuları sevindirdi. 2019‘dan bu yana hikaye kısmını da geliştiren Codemasters, oyunculara farklı bir deneyim yaşatmak istiyor.
F1 oyunlarını ayakta tutan ve hayran kitlesini tekrar toplayan Codemasters, başarısıyla şirket hacmini katlamayı başardı. Stüdyonun başarısından etkilenen EA, firmayı tam 1.2 milyar dolara satın alarak, Formula 1 oyunlarının lisans haklarını tekrardan bünyesine kattı.
Formula 1, yeniden EA’de
F1 ile birlikte pek çok yarış oyununda hak sahibi olan EA, hayranların şüphelerini gidermeyi amaçlıyor. Daha önceden satın aldığı stüdyolara davranış biçimi çok eleştirilen ve bir dönem dünyanın en kötü şirketi seçilen firma, Codemasters‘a F1 oyunlarında karışmayacaklarını açıkladı. Ancak ilk iş olarak, oyunlar için uygulanan yerel fiyatlandırma politikasını iptal eden EA, sözünde ne kadar duracak göreceğiz.
F1 2022 ile tamamen EA etkilerini hissedeceğimiz seri, umarız ki bizleri üzmeden devam eder. Formula 1 oyunları ile alakalı görüşlerinizi bizlere aktarmayı unutmayın.
shiftdelete.net